söndag 5 februari 2012

Rum nr 5


Stora Dammen


'Något' missvisande namn. I min trädgård är bara orden stora :)! Men, den här dammen är den största i trädgården.
Min tanke med denna damm har varit att få en känsla av en skogstjärn med näckrosor. Men i själva verket måste jag tillstå att i en nordisk skogstjärn finns varken krokodiler eller olikfärgade näckrosor ;)))! Det skogsttjärnliknande ligger i att dammen har ingen sumpzon utan är så där svart och bråddjup (Krokon har anpassat sig;)))!)
Att ge vattenlevande små djur en livsmiljö som de kan trivas i är bland det viktigaste. 
Idag 'bor' i botten av dammen vattensalamandrar. Grodor finns det också gott om. Olika slags trollsländor och dagsländor svävar gärna över den. Rätt som det är ser jag en 'räka' under näckrosblad och då vet jag att det är på gång nya sländor. De kryper upp i slutskedet i ett strå och lämnar sina 'babykläder' kvar som ett tomt hölje. 






2 kommentarer:

  1. Hej! Mycket vackra rum! De vita anemone blommorna från den andra inlägget...har du planterat de från frön eller från färdiga planter? Jag tror att jag har fått några frön som min granne som säger att det är från sådana växter( mycket gamla i sin trädgård)...men det har inte tagit sig ...nu är det en hel månad väntan...har tappat modet...de ser ulliga och vita ut(fröna)
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera