söndag 5 februari 2012




Rum nr 3


Växthuset


Mitt växthus är från Willab. Den är lackerad i mörkgrönt. Högt till taknocken och helt kvadratisk pga tomtens topografi där det var svårt att hitta en plan plätt. I maj i år har jag haft det i sju år.
Växthuset betyder enormt mycket för mig och jag utnyttjar den till minsta 'droppe' ca 9-10 månader om året.  
Takkronan är stor och tung och passar fint här tack vare takhöjden. 
Jag tycker om att möblera växthuset eftersom jag använder det till att även umgås med familj och vänner.
En 'sport' jag gillar är att ha sommarblommor långt in på senhösten i växthuset. Jag får en känsla av förlängd sommar och alla dystra vintertankar skjuts på framtiden - något ;)))

Under högsäsongen odlar jag mest ätbart så som tomater, gurka, chile och någon nyhet för året

Sommaren 2011 förverkligade jag en dröm som jag hade närt länge: Att gjuta i betong
Växthuset smälter fint i omgivningen. Jag är oerhört stolt och lycklig över detta glashus som sänker mig så mycket glädje.

September -oktober förvandlas växthuset till ett pelargonhus innan det är dags för vinterförvaring i källaren. Den där extra månaden med blommande pelargoner, himmel som takkuliss och en massa levande ljus under de mörka kvällarna är helt underbara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar